treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
lico

Archanioł Michał

ikona

1850 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Zstąpienie do Otchłani

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Epitafium mężczyzny z różą na tle Zmartwychwstania - ujęcie z przodu; Obraz epitafijny zakomponowany został w owalu na wypukłej blasze. Na pierwszym planie z lewej u dołu popiersie mężczyzny w sile wieku, z ciemnymi włosami spływającymi na ramiona. W prawej dłoni trzyma czerwoną różę. Ubrany jest w czarny wams, spod którego wystaje szeroki biały kołnierz koszuli i białe mankiety. Za nim wnętrze groty, w której rozgrywa się scena Zmartwychwstania. Chrystus w rozwianym czerwonym całunie, odziany w białe perizonium wznosi się nad otwartym kamiennym grobem na tle jaśniejącej aureoli. Jedna ręka wzniesiona do góry trzyma chorągiew, druga opuszczona. Wzrok Chrystusa kieruje się do góry. Wkoło przerażeni lub śpiący żołnierze. Z prawej głazy, i drzwi prowadzące do wnętrza grobowca. Z lewej daleki pejzaż z góra Golgotą i trzema krzyżami oraz zarysem Jerozolimy na horyzoncie. Ze wzgórza schodzą niosąc naczynia z wonnościami trzy kobiety. Na tle brązów i oliwkowych zieleni dominują zimne tonacje żółci, zieleni, jasnych fioletów i niebieskawych szarości. Jedynie w strojach żołnierzy występują plamy jasnych czerwieni.

Epitafium mężczyzny z różą na tle Zmartwychwstania

nieznany

1627 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena biblijna; Maria ze sceny Zwiastowania - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym na podłużnej desce. Postać kobieca klęczy na klęczniku, na którym leży otwarta książka. Obrócona jest w 3/4 do tyłu, oczy ma spuszczone. Jej prawa ręka unosi się nad księgą, lewa przyciągnięta jest do piersi. Spod skromnej czerwonej sukni wystaje przy szyi rąbek koszuli, płaszcz przerzucony na prawej ręce spływa z tyłu na jej kolana. Na głowie biała chusta oraz poświata aureoli. Na pierwszym planie koszyk nakryty białą tkaniną, spod której wystają nożyczki. W tle widoczne kolumny, a między nimi podpięta kotara. Obraz stanowił element ołtarza lub epitafium ze sceną Zwiastowania.

Maria ze sceny Zwiastowania

scena biblijna

nieznany

1600 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Epitafium ze sceną Ukrzyżowania - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie Chrystus na krzyżu w formie litery T, odziany w białe perizonium rozwiane przy lewym biodrze. Głowę i spojrzenie kieruje ku górze. Na głowie korona cierniowa w świetlistym nimbie. Nad głową przygwożdżona kartka z napisami w trzech językach. Po bokach, sięgając do wysokości bioder Chrystusa, przedstawione postacie: po lewej postać mężczyzny w czarnym płaszczu i odznaczającym się białym żabotem u szyi; po prawej sześć postaci kobiecych, dwie dorosłe i czwórka dzieci. Jedna z kobiet w białym czepcu z czarnymi kokardkami, trzyma w rękach kwiat oraz owoc cytryny. Na dalszym planie po lewej stronie stok wzgórza, dalej na horyzoncie przedstawiono sztafaż miejski za murem. Niebo zachmurzone, rozświetlone nad postacią Chrystusa pojedynczą smugą światła.

Epitafium ze sceną Ukrzyżowania

nieznany

około 1650 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

antaba w kształcie głowy lwa - ujęcie z przodu; Antabę o centralizującej kompozycji tworzy niemal pełnoplastyczna głowa lwa i ażurowe obramienie z winnej latorośli układającej się w płaszczyźnie tła w osiem medalionów. Gładki pysk o dużych migdałowatych oczach i szeroko otwartej paszczy wypełnionej zębami otaczają dekoracyjne kosmki grzywy o grawerowanej powierzchni. Medaliony wypełniają przedstawienia figuralne. W dolnym znajduje się przedstawienia Ukrzyżowania, w górnym Chrystusa siedzącego na szerokim tronie. Boczne wypełniają prorocy ukazani w półpostaci, którzy trzymają długie szarfy układające się wewnątrz krawędzi medalionów. Przedstawienia usytuowane po przekątnej ukazują symbole ewangelistów: anioła w półpostaci oraz orła, lwa i byka.

Antaba w kształcie głowy lwa

Apengeter, Jan

około 1340 — 1344

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Alegoria Prawa i Łaski - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie ukazany został nagi, osłonięty jedynie skąpą draperią mężczyzna, siedzący na tumbie pod drzewem ulistnionym po prawej stronie i uschniętym po lewej, składajacy dłonie w geście modlitwy. Obok niego stoją dwaj prorocy: po lewej Izajasz w długiej błękitnej tunice i narzuconym na nią białym płaszczu, po prawej Jan Chrzciciel odziany w skórę i czerwony płaszczu, z księgą w ręce. Za Izajaszem na tle pejzażu przedstawiono sceny ze Starego Testamentu: Mojżesza z tablicami przykazań, Adama i Ewę, historię węża miedzianego, a także sarkofag ze szkieletem, a za Janem Chrzcicielem sceny związane z historią Odkupienia: Marię w momencie wcielenia, ku której spływa z niebios Dzieciątko z krzyżem, Jezusa Ukrzyżowanego, Baranka Paschalnego oraz Zmartwychwstającego Chrystusa depczącego Śmierć i Szatana.

Alegoria Prawa i Łaski

nieznany malarz pomorski

około 1567 — 1600

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kazanie z łodzi - ujęcie z przodu; Na tle rozległego krajobrazu po lewej stronie zakotwiczona łódź z Chrystusem i apostołami, po prawej stronie - tłum ludzi na brzegu jeziora. W tłumie na pierwszym planie siedzące, zwrócone ku sobie 4 kobiety z nagimi niemowlętami na rękach, zwrócony ku nim, ukazany tyłem młodzieniec oraz grupa stojących mężczyzn patrzących w kierunku łodzi na jeziorze. Za nimi smukłe drzewa o pierzastych liściach, wypełniające prawą część kompozycji oraz oddalone sylwetki ludzkie. Łódź o pękatym kadłubie, smukłych masztach i zwiniętych żaglach, przedstawiona w ujęciu w 3/4 od strony dziobu. Chrystus ujęty z profilu, z uniesionym prawym ramieniem, Zwrócony w stronę  brzegu; za nim 4 postacie apostołów. Brzeg jeziora biegnie zygzakowatą linią w głąb kompozycji w oddali sylwetki łodzi o rozpiętych żaglach. Pośrodku kompozycji urwista skarpa na której wznosi się wysoki zamek. Za skarpą po prawej stronie - zarys miasta o potężnych budowlach i sznur idących ludzi. Nad umieszczonym w 2/3 wysokości kompozycji horyzontem pokryte chmurami niebo. Postacie pierwszego planu w barwnych strojach (różne odcienie brązów i beżów, czerwień, róż, błękit). Woda jeziora o barwie szmaragdowej, w głębi obrazu rozjaśniona. Korony drzew o chłodnej barwie zielonej, z jaśniejszymi blikami. Zamek i miasto na horyzoncie kremowo-szare. Niebo jasnoszare, wyżej ciemniejsze chmury.

Kazanie z łodzi

Nether, Thomas

1577

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Szkandela, termofor - ujęcie z przodu; Szkandela (termofor) wykonana z kamionki na kole garncarskim. Kształt kopulasty, dno okrągłe, niewyodrębnione. Górna część brzuśca lekko pogrubiona, a w miejscu największego rozszerzenia kopuły brzuśca przytwierdzone dwa nieduże, taśmowe ucha wygięte ku górze. Szyjka krótka, wąska, bez wyodrębnionego wylewu. Korka brak. Glazura brązowa, nierównomiernie rozłożona na całej powierzchni naczynia.

Szkandela, termofor

nieznany

1880 — 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

krzesło - Ujęcie z przodu. Krzesło w stylu neobarokowym, oparcie i siedzisko tapicerowane. Nogi zwężające się do dołu, przednie wygięte kabriolowo, górne wybrzuszenie ozdobione płaskorzeźbionym motywem palmety, zakończenie dolne trójkątne. Tylne nogi lekko wygięte, powiązane są z przednimi krzyżową poprzeczką umieszczoną u dołu, składającą się z dwóch stykających się w środku półokrągłych pałąkowych listew. Konstrukcja zaplecka stanowi pionowe przedłużenie tylnych nóg o profilowanych krawędziach, zamykających się dwoma półkołami w kształt serca, ponad którym wyprowadzono łukowe zwieńczenie w formie mięsiście rzeźbionego, rozłożonego na boki bukietu liści. Poniżej sercowego styku listew bocznych wydłużony w pionie medalion opasany płaską listwą z wypełnieniem tapicerką. Tkanina w kwiatowy wzór w odcieniach zieleni, różu, żółcieni i ciemnego popielu. Pomiędzy owalem medalionu i listwami oparcia ażurowe wypełnienie mięsistą płaskorzeźbą o motywach roślinnych. Taką samą tkaniną obite jest siedzisko o konstrukcji sprężynowej, stosunkowo wysokie, poszerzające się do przodu, w dolnej części wykończone półwałkiem i pasmanterią, kryjącą krawędź tapicerki.

Krzesło

nieznana

1891 — 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 22 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd